Maj 05 2015

Pielgrzymka na Halicz 2015

Halicz2015W niedzielę 3-go maja 2015 r. o godz. 6 rano 21. osobowa grupa pielgrzymów wyruszyła z naszej parafii w Bieszczady, by odprawić nabożeństwo Drogi Krzyżowej, które wcześniej zaplanowano na Wielki Piątek, ale ze względu na warunki atmosferyczne odwołano. Tym razem pogoda wyjątkowo sprzyjała górskim wyprawom. Po przyjeździe do Wołosatego, wyruszyliśmy na szlak w kierunku Przełęczy Bukowskiej wcześniej odwiedzając cmentarz i miejsce po drewnianej cerkwi w stylu bojkowskim. Cerkiew, a także zabudowania wsi została spalona w 1947 roku. Na miejscu cerkwi stoi ołtarz polowy. Latem odbywają się tam Msze święte. Odmówiliśmy modlitwę za zmarłych, którzy spoczywają w tym miejscu.

Podczas wspólnej Drogi krzyżowej był z nami o. Paweł Grządziel franciszkanin z krakowskiej prowincji św. Antoniego i bł. Jakuba Strzemię Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych, który poprowadził nas za „Jezusem dźwigającym Krzyż”. Szlak początkowo prowadzi drogą asfaltową, po dobrych kilkunastu minutach marszu droga się rozwidla. Kierujemy się lekko w lewo, natomiast „asfalt” w prawo prowadzi na przełęcz Beskid (785m n.p.m.), skąd schodzi do miejscowości Łubnia na Ukrainie. Droga ta nie jest dostępna dla turystów, nie ma również możliwości przekroczenia granicy.

Po rozwidleniu dróg rozpoczęliśmy nabożeństwo Drogi Krzyżowej. W połowie marszu dotarliśmy na Przełęcz Bukowską gdzie znajduję się wiata, za którą szlak skręca w lewo na Rozsypaniec (1280m n.p.m.). Ostatni odcinek szlaku pod górę prowadzi nas na Halicz (1333m n.p.m.) Przy szczycie Halicza na jego zachodnim zboczu po krótkim odpoczynku uczestniczyliśmy w polowej mszy świętej, którą odprawił o. Paweł. We mszy św. uczestniczyli również niektórzy turyści spotkani na szlaku. Wspólna modlitwa w tej wyjątkowej scenerii przybliżyła nas do Boga Stwórcy Wszechrzeczy. Następnie ci z nas, którzy zachowali więcej siły udali się w kierunku Tarnicy, a pozostali wrócili tą samą drogą do Wołosatego. Nasz trud wędrówki ofiarujemy na większą chwałę Bogu Najwyższemu.